dinsdag 15 april 2008

Duidelijk geïntegreerde allochtonen in Antwerpen.

Deze morgen stak ik m'n stalen ros binnen bij de fietsenmaker voor een, zoals men dat noemt "groot nazicht" en enkele kleine herstellingen. Aangezien dit nazicht en herstel een tijdje ging duren, stapte ik, in afwachting, een nabijgelegen horecazaak binnen (eigenlijk een "deftig" woord voor een buurt-volkscafé).

Nog geen kwartier later stapte in die zelfde volkscafé een heerschap binnen, vergezeld van z'n hond, duidelijk van het merk "Stratiër". De hond zag er merkelijk beter uit dan z'n baasje, want deze laatste zijn gezicht was duidelijk blauw getekend door een recentelijk ongeval of iets anders.

Ik kende betrokkene. Niet bij naam, maar ik had hem al dikwijls in de buurt gezien, in het gezelschap van zijn hondje, én altijd boven z'n theewater.

Nog voor ik kon vragen wat er gebeurd was, kwam spontaan het verhaal. Vorige zondag, rond negen uur 's avond, had hij, zwaar dronken, een etablissement verlaten in de Nationalestraat om zijn bed op te zoeken en z'n roes uit te slapen.

Enkele tientallen meter verder, in de richting van het Sint-Andriesplein, was hij aangesproken (kwestie van beleefd te blijven) door twee allochtone jongelingen van ongeveer 16 à 17 jaar, die hem beleefd, doch dringend, vroegen naar de inhoud van zijn brieventas, en hierbij hun dringende vraag kracht bijzetten door zijn hoofd als een boksbal te gebruiken. Gevolg: hersenschudding en gekneusd gezicht.

Toen omstaanders de politie wilden bellen vroeg hijzelf uitdrukkelijk dit niet te doen. Reden: Hijzelf was dronken en had schrik zelf in "den bak" terecht te komen, en, ten tweede, hij kende zijn overvallers en had schrik voor vergelding mocht de politie tussenbeide komen.

Als ik een dergelijk verhaal hoor denk ik spontaan dat de stad Antwerpen goed bezig is met z'n integratiecursussen. Inderdaad, ze kennen de gewoonten van sommige (marginale) medeburgers en gaan daarvan profiteren. Hun slachtoffers durven toch niet reageren. En van de nationale pers hoeven ze al helemaal geen schrik te hebben, want die spreken toch alleen over "jongelingen", maar nooit over "allochtonen". Trouwens als pers kregen we onlangs een mailtje van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen met de dringende vraag er over te waken zeker géén rascistische berichtgeving te publiceren. Ik kan hen alleen de raad geven deze theorie te gaan verkopen aan dit slachtoffer van deze overval. Hij zal er waarschijnlijk mee getroost zijn.


Of gaan ze nu ook oudere allochtonen inschakelen als buurtwachters?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten