dinsdag 23 september 2008

Over trams, snelheid en damborden...

Tram 15 kan het traject tussen Mortsel en Linkeroever een kwart sneller afleggen dan hij dat vandaag doet. Want trams worden gehinderd door het autoverkeer. Je vraagt je af: welk genie heeft dat uitgedokterd? Dat ziet toch een kind? Inderdaad, maar ook het overduidelijke vraagt soms wat uitleg en overleg.

Omdat de autolobby wat tegenwerkte, werd nooit een test uitgevoerd. Al moet daar onmiddellijk bijgezegd dat ook De Lijn zelf niet altijd uitblonk in diplomatie. De oplossing lag voor de hand: een studie. Die werd besteld in Nederland, omdat ze daar al succesvol was gevoerd. Enquêteurs reden minstens 40 keer mee met tram 15 en elke keer borrelden vragen op. Over de interne werking van De Lijn bijvoorbeeld. Uit voorzichtigheid kunnen deuren van trams pas open na een commando van de reiziger. Dat commando wordt pas doorgegeven aan de centrale nadat de tram is gestopt. Dus verlies je twee tot drie seconden. Je kan er ook voor zorgen dat het commando wordt doorgegeven als de tram compleet stilstaat. Een ander voorbeeld geldt de inplanting van halteplaatsen. Zo kan het zijn dat de aankomende tram groen heeft. Maar hij moet stoppen aan een halte op loopafstand van het kruispunt. Tegen de tijd dat iedereen is op- of afgestapt, staat het licht op rood. Dag winst. Dit soort absurde situaties doet zich op schooldagen dagelijks voor op de Leien, waar bussen en trams treintje rijden. Dat ze daardoor kruispunten bezet houden, zodat geen enkele auto de zelf opgeworpen barrière kan kruisen, is een detail.En toch, het onderzoek ging over samenleven van twee of meer vervoerstypes. Daarom: een vraagje aan automobilisten. Wat betekent een zogeheten dambord-tekening in het midden van een kruispunt? Er staat er een groot geschilderd op het Koningin Astridplein. Het is geen dambord, maar symboliseert een verbod op stilstand. Sta je er wel stil, hinder je zeker tram of bus.Ook in Mortsel hebben ze zo’n geval op het wegdek geschilderd. Maar ja, geen mens/automobilist die er aandacht aan schenkt. Dus slibt het kruispunt dicht en zitten ze met een probleem. Het ’verliestijdenonderzoek’, zoals de studie rond doorstroming officieel heet, heeft dat bevestigd. Omdat noch voor-, noch tegenstanders de studie naast zich konden leggen, werd besloten om hieraan te verhelpen. Dat kan door wat te prutsen aan de groen- en roodtijden van de verkeerslichten. De aanpassingen zouden - zo zegt minister Kathleen Van Brempt (sp.a) toch - amper voelbaar zijn in de auto. De winst wel en dat niet alleen voor tram- en busgebruikers. Want autobestuurders die groen licht krijgen, moeten na die groenfase voorbij het kruispunt zijn en weg van het belachelijke dambord. Welja, belachelijk. Want het is een niet al te oude maatregel, die nergens werd gecommuniceerd, integendeel. Ineens waren die damborden er, alsof ze ’s nachts op een diefje werden geschilderd. Maar infeite waren ze niet nodig, want in de verkeerswet staat al wel eeuwen dat je een kruispunt niet mag belemmeren. En toch gebeurt dat dagelijks. Zowel door autobestuurders als door chauffeurs van tram en bus. Dus moet of mag niemand een vinger wijzen naar een ander. We doen het allemaal.
Op de autovrije zondag waren diverse voetgangers aangeschoten wild voor fietsers, die het rijk voor zich alleen waanden en zich niet lieten tegenhouden door een rood licht of een of ander verbodsbord, laat staan voor een “dambord” waar niemand de betekenis van kent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten