maandag 8 december 2008

Twee maten en twee gewichten...

Sommige zaken begrijp ik nu totaal niet in Antwerpen, en dan heb ik het over "Antwerpen feest". De "gekuiste" versie van wat de mensen gewoon de "kerstmarkt" noemen. Wat het stadsbestuur veranderd heeft, daar wil ik het niet meer over hebben. Als er dit jaar enkele mensen verdrinken op het Steenplein zal dit wel geklasseerd worden als een "verkeerde inschatting van locatie".

Wat mij vooral stoort is het volgende: Vandaag ging ik een (verwarmd) terrasje doen op de Groenplaats. En... inderdaad, één week voor de opening van "Antwerpen feest" is men op de Groenplaats volop bezig met de opbouw van het chaletdorp. De paardenmolen draait al, het friet- en smoutenbollenkraam is al open, maar die maken infeite geen deel uit van het chaletdorp. Die mensen staan daar en zijn bezig met hun normale beroepsbezigheden. Ik kan mij trouwens voorstellen, met de prijzen van de standplaatsen, dat er moet gewerkt worden om "den boterham te verdienen".

Maar in het chaletdorp zelf, waarvan de schriftgeleerden van de stad Antwerpen beweren, dat het op 12 december 2008 open gaat, was er al één chalet geopend en volop aan het verkopen (voor wie twijfelt: tegenover de paardenmolen, een kraam met kerstmutsen, kerstpakken, enz...). Is dit nu een profiteur die alle regels aan zijn laars lapt of heeft men hier en daar weer een uitzondering gemaakt.

Kijk, als men zo streng en adequaat wil optreden voor de horeca op de Grote Markt, die tijdens "Antwerpen feest" eens een groter terras mogen bouwen, dan gelden volgens mij diezelfde regels voor die clown op de Groenplaats. En zeg nu aub niet dat jullie van niets weten, na de aanstelling van een hoop meer overlastambtenaren, de quasie permanente aanwezigheid van de politie op de Groenplaats én het nieuwe reglement dat heel de kerstmarkt naar de kloten maakt.

Ik daag de gezagdragers in Antwerpen uit om hier op te reageren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten