zaterdag 4 oktober 2008

Na de Gouden Schoen nu ook de "gouden fiets"...

Gisteren heb ik met belangstelling de berichtgeving gevolgd van het snoepreisje van schepen Van Campenhout naar Barcelona. Aan de foto's in GVA en op de beelden van ATV te zien was het weer daar in ieder geval beter dan hier in Antwerpen. Alleen spijtig natuurlijk dat qua communicatie blijkbaar steeds alleen die twee kanalen aangesproken worden. Blijkbaar weet Van Campenhout niet dat er nog andere media zijn in de stad, maar soit, hij zal die waarschijnlijk niet belangrijk genoeg vinden of ....te kritisch.
Ik snap het opzet van zijn voorstel. Plaats publieke fietsen op regelmatige afstanden van elkaar en laat ze door de bevolking gebruiken tegen betaling. Misschien iets te simplistisch uitgelegd van mij, maar kom, daar komt het infeite op neer.
Wat ik absoluut niet snap is het kostenplaatje: 3.000.000. €/jaar, of voor mensen van de vorige eeuw, zoals ik, 121.019.700 oude belgische franken. Hiervoor komen de fietsstations, de fietsen zelf en de werkingskosten. De klanten zelf betalen een jaarlijks abonnementsgeld van 24 € en 30 eurocent per halfuur fietsgebruik. Het eerste halfuur is gratis.
Van Campenhout spreekt over 1200 fietsen. Ik veronderstel dat deze 1200 fietsen niet op één jaar versleten zijn, maar... zijn dat "gouden" fietsen? Want, als men de vergelijking met Barcelona doortrekt (6000 fietsen en 166.000 jaarabbonees in Barcelona, dus: 1200 fietsen en 33.200 jaarabonnees in Antwerpen) is dat aan abonnementsgeld alleen 796.800 €/jaar als inkomsten. (Voor degenen van de vorige eeuw: 32.142.832,32 oude Belgische franken.)
Koop van die abonnementsgelden alleen 12 fietsen en je hebt fietsen van 66.400 € ( 2.578.569,36 oude Belgische frank) per stuk! Voor dat geld koop je bijna een fietsenfabriek op!!!
Beste Ludo, soms heb je ideale ideeën, echt waar, en ook dit idee kan een schot in de roos zijn, maar wilt U mij alstublieft het kostenplaatje eens uitleggen? U hebt mijn kaartje, maar dat ligt waarschijnlijk ergens anders dan dat van GVA en ATV.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten