vrijdag 24 oktober 2008

Communicatie, of gebrek er aan...

De ene breekt het af en de andere is er gek van, van het programma "Keukenrebellen" op VT4. Wel, ik beken, ik ben er een fan van. Iedere week zit ik mij te ergeren aan het feit dat er van alles mis loopt, en telkens kom ik tot de zelfde oorzaak van hun falen: Gebrek aan communicatie!
Blijkbaar heeft de helft van de wereld lak aan het juist kenbaar maken van hun boodschap. Bij die helft van de wereld hoort zeker drie vierden van Antwerpen.
Kijk nu even naar de grieven van de Horeca op de Grote Markt. Ze zijn ongelukkig over het feit dat het chaletdorp verdwijnt op de Grote Markt. Dan zou ik, als cafebaas, alle mogelijke middelen aangrijpen om mijn grieven aan de wereld kenbaar te maken, want tenslotte gaat het om hun boterham. Toen ik mij vorige week als journalist aanmeldde op een vergadering van deze cafebazen was de pers niet welkom. Enkele dagen later staan ze wel met zwarte vlaggen voor het stadshuis, maar... is er weinig belangstelling.
Eergisteren, gisteren en ook vandaag op de Grote Markt. In het kader van Quinzaine Francaise Antwerpen heeft drie dagen een prachtig spektakel plaats, de "Aquatique show International", een watershow die overal ter wereld op grote belangstelling kon rekenen, uitgenomen in... juist, Antwerpen.
En hoe komt dat dan? Wel, ik heb vanochtend aan zeker honderd mensen gevraagd of zij wisten wat er gaande was. Geen één die het wist! Op de folders staat, onder de "Economische bijeenkomsten" een item van drie zinnen. Persconferentie? Nooit van gehoord, mijnheer.
Wij staan, als webkrant met toch bijna 4.000.000 gelezen bladzijden, op de perslijst van de stad Antwerpen. Blijkbaar een perslijst "pro forma", want sommige schepenen en zelfs de burgemeester nodigt ons nooit uit op persconferenties. Op de persconferenties waar wij wel uitgenodigd worden zie ik dan mensen die nog nooit één letter gepubliceerd hebben. Waarom die dan in godsnaam uitgenodigd worden snap ik niet, tenzij ze zichzelf uitnodigen.
Wat de stad dan wel doet is ons nadien een persbericht sturen met de mededeling dat er een persconferentie heeft plaatsgehad. Stinken wij dan naar de stront, Schepen Heylen, Schepen De Coninck? Hebben wij de verkeerde partijkaart? Of is het omdat we soms een giftige pen gebruiken?
In plaats van te spreken over diversiteit, masterplannen, integratie, enz... leer eerst eens communiceren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten