vrijdag 4 juni 2010

Overijverige overlastambtenaren...

Sinds enkele jaren werkt de stad Antwerpen met "overlastambtenaren".Infeite stadsambtenaren die na een korte opleiding bevoegd zijn om "kleine overtredingen die de andere burgers overlast bezorgen" vast te stellen, zodat de overtreders nadien kunnen gesanctioneerd worden met een "Gemeentelijke administratieve sanctie", zeg maar een boete die door de stad wordt geind en rechtstreeks naar de stadskas gaat. Als voorbeeld van zo'n kleine overlastovertreding geven wij het niet opruimen van hondenpoep wanneer uw hond op straat zijn behoefte doet.
Zoals in alle lagen van de bevolking heb je bij de Antwerpse overlastambtenaren natuurlijk luie, normale, ijverige en overijverige ambtenaren. Je hebt er, bij manier van spreken, dames en heren bij, die, van het moment dat ze hun dienstkaart ontvangen, zich ontpoppen tot een echte "agent Kriekemans" uit de strips van Suske en Wiske. Als voorbeeld hiervan een schrijven dat wij ontvingen van een inwoner uit Hoboken:
"Hoi Mr en Mvr,
Ik ben Marynissen Jean en woon 52j in Hoboken(Antwerpen).
Zou graag even mijn verhaal doen over het vuil in de straat.
Ik kreeg vandaag een aangetekend schrijven van de stad Antwerpen met BOETE van 30 eur om het te vroeg buiten zetten vuil.
Op 06/05/2010 stond mijn vuil om 13,30u netjes voor mijn deur daar ik het 's avonds niet kon buiten zetten omdat ik in Nederland was. Deze stonden zeker niet in de weg of hinderde ook niemand zoals ook op de foto's te zien is die door bevoegd persoon genomen zijn. Ze zouden aangebeld hebben maar niemand thuis, waarom dan geen verwittiging in bus steken!!!. Mijn vuil staat altijd netjes en ordelijk op zijn plaats zoals het hoort. Kuis het voetpad meermaals per jaar met hogedrukreiniger en zorg altijd dat voor zo weinig mogelijk onkruid tussen de dals. Wat niet kan gezegd worden van veel bewoners.
Heb zelfs al eens een brief gekregen van voorbeeldige bewoner omdat voetpad en bloembakken van de gemeente altijd net en persoonlijk onderhouden zijn. Daarom dit schrijven HOE NETTER IN ANTWERPEN HOE SLECHTER. Volgens mij zijn er dingen die veel meer prioriteit hebben dan mensen te straffen die het proper willen doen!!"
Het stadreglement zegt natuurlijk dat je je huisvuil slechts op straat mag zetten na 20.00 uur, maar... je hebt natuurlijk de letter en de geest van een reglement...

1 opmerking:

  1. ik begrijp deze persoon zijn frustatie maar al te goed. er zijn plaatsen zoals bijv. in borgerhout in de eugeen joorstraat waar het voetpad al verschillende dagen verspert ligt met allerlei en daar word niets tegen gedaan. maar zo zijn er nog vele andere en ernstigere problemen waar niets aan gedaan word en dan eigenlijk een onschuldige burger word dan onmiddelijk een boete opgelegd.indien ik met vakantie zou gaan zou ik misschien juist het zelfde doen.ik vind dan ook dat ze deze boete hen moeten kwijtschelden want zoals je kan lezen kregen ze zelfs een brief van de gemeente met als voorbeeldige burger. maar zoals je intussen wel zal weten word vooral in Antwerpen niet iedereen gelijk behandelt. het is gewoon een schande.

    BeantwoordenVerwijderen