donderdag 3 juni 2010

Antwerpse studenten boos...

Afhankelijk van de leeftijd hebben de mensen een andere kijk op de dingen, zo ook op het studentenleven. De student zelf spendeert slechts een fractie van zijn of haar tijd aan studeren, terwijl de ouder, die zich krom werkt voor de studies van zoon- of dochterlief, veronderstelt dat zijn of haar student slechts een fractie van zijn/haar tijd besteedt aan ontspanning.
En laat ons eerlijk zijn, in onze studententijd hebben we ook ruim aandacht en tijd besteed aan "sociale contacten", of, om het met normale woorden te zeggen, aan uitgaan, vrouwen jagen en zuipen. Al moet ik zeggen dat ik mij nooit bezondigd heb aan het pissen in brievenbussen, het kapot schoppen van vuilniszakken en het plegen van vandalisme. En... in mijn tijd bestonden bewakingscamera's alleen in Amerikaanse televisieseries zoals Mannix en The Man from U.N.C.L.E.
Ik vraag me af wat de Antwerpse studenten vandaag bezielt. Ze zeggen het vertrouwen op in het Antwerpse stadsbestuur omdat deze laatste bewakingscamera's geplaatst heeft op de Ossenmarkt. Een maatregel die trouwens al maanden bij voorbaat was aangekondigd én het gevolg is van bepaalde wantoestanden op de Ossenmarkt. De heren en dames studenten voelen zich door de plaatsing van die camera's in hun kruis getast, geschonden in hun privacy. Alstublieft, hé zeg. Er hangen camera's op de Grote Markt, op de Meir, op het De Coninckplein, in alle grote en kleinere handelszaken in heel Antwerpen, maar ik voel mij zeker niet geviseerd. Maar ja, ik ga dan ook niet in de mensen hun brievenbus zeiken, ik schop geen vuilniszakken kapot en ik ga niet braken tegen andermans voordeur. Ik val geen andere mensen lastig, produceer geen nachtlawaai en wat ik meeneem uit een winkel betaal ik. Voor mijn part filmen ze mij dag en nacht en kijken ze zich stekeblind op de opgenomen beelden. Ik heb niets te verbergen.
Waarom maken de studenten dan zo'n heisa over de camera's op de Ossenmarkt? Hebben de toekomstige ingenieurs, bedrijfsleiders, dokters en politici misschien wel iets te verbergen? Anders maak je toch zo'n heisa niet?
En misschien zorgt Patrick Janssens er wel voor dat er vanaf nu meer gestudeerd dan gezopen wordt, zodat het aantal bissers en trissers spectaculair daalt, zodat de ouders van de studenten eens wat meer geld kunnen besteden aan hun eigen ontspanning inplaats van aan hun verwende joeng....

1 opmerking:

  1. Ik ben een Antwerpse student, en al kom ik zelf niet veel op de Ossenmarkt, ik ken de problemen. De studenten ontkennen dan ook niet dat zij voor een deel verantwoordelijk zijn voor de zaken die u hierboven zo plastisch omschrijft. Het ASO (Antwerps StudentenOverleg) probeert op een constructieve manier samen met de Stad Antwerpen naar oplossingen te zoeken. De problematiek van de camera sleept al een tijdje aan en er was hevig protest tegen de plaatsing ervan, oa door het feit dat een camera op zich weinig uithaalt.
    Onlangs plaatste de stad dan toch de camera, het ASO heeft dit zoals iedereen via de pers moeten vernemen ipv op voorhand ingelicht te worden, en het is begrijpelijk dat ze dit niet pikken.
    U vindt het blijkbaar helemaal niet erg dat u constant gefilmd wordt, dat Antwerpen een camerastad wordt zoals Londen kan u niet deren want "u hebt niks te verbergen". Wat is de oplossing? Moet iedereen nu een camera hangen aan zijn voorgevel. En wat gaat u doen als u zo'n schurk gefilmd hebt die tegen een vuilnisbak schopt of tegen uw voordeur braakt? De politie bellen? Zoals ik de politie in Antwerpen ken zullen ze zeker staan de springen om de schurk te vinden. Denkt u niet dat er andere oplossingen zijn dan camera's? Zoals u zelf zegt, bestonden camera's vroeger enkel in Amerikaanse series, maar toen waren er ook studenten, die zich ook misdroegen. U hebt zich daar naar eigen zeggen nooit schuldig aan gemaakt, maar doe alstublieft niet alsof de studenten 20-30 jaar geleden allemaal lieverdjes waren.
    Waar haalt u trouwens het lef vandaan om studenten gelijk te stellen met vandalen en dieven? Denkt u trouwens dat de échte criminelen, die mensen 's nachts overvallen en inbreken in wagens (ook in studentenkoten) zich laten afschrikken door een camera. Die gaan gewoon 20 meter verder uit het zicht van de camera uw autoraam inslaan. Of is dat ook allemaal de schuld van de student?

    BeantwoordenVerwijderen